Page title

20
Jul
Digitalizarea ANAF: Ce este și cum ne ajuta abas ERP pentru implementarea SAF-T în România începând cu ianuarie 2022.
Digitalizarea ANAF: Ce este și cum ne ajuta abas ERP pentru implementarea SAF-T în România începând cu ianuarie 2022.
  • Sistec
  • 0 Views
  • 0 Comment
  • digitalizare . digitalizare ANAF . ERP . SAF-T . SAFT-PT .

Fișierul standard de audit pentru taxe (SAF-T) este un format electronic (.xml) folosit pentru transferul eficient al datelor contabile de la companii către autoritățile fiscale sau auditorii externi. SAF-T a fost adoptat pentru prima dată în Portugalia și s-a răspândit în continuare în multe alte țări. Începând cu 1 ianuarie 2022, SAF-T va fi implementat și în Romania.

SAF-T este un fișier care conține date contabile fiabile exportate dintr-un sistem de contabilitate pentru o anumită perioadă de timp. Cum menționam și mai sus, este deja un standard de audit în multe țări din Europa. Scopul este identificarea și eradicarea neconformității în raportarea fiscală.

SAF-T a adus beneficii semnificative guvernelor și contribuabililor. Costurile reduse, scurtarea perioadei auditului și eficacitatea sporită sunt doar unele dintre ele. Fisierul SAF-T este ușor de citit datorită aspectului și formatului standardizat și extensibil în funcție de necesități. Standardul 2.0 (arhitectura OCDE) este considerat cel mai bun de pe piață.

Anunțul autorității fiscale din România privind intenția de a implementa raportarea Standard Audit File for Tax (SAF-T) va influența – în diferite măsuri – planurile de digitalizare ale companiilor românești. Gradul de impactare depinde în mare parte de soluțiile informatice deținute – în special de sistemul ERP folosit.

Deși SAF-T urmează să devină obligatoriu de la 1 ianuarie 2022 doar pentru companiile ce au statutul de contribuabili mari, feedback-ul acestora indică faptul că probabil va fi nevoie de mai mult timp pentru implementare.

Care sunt consecințele practice ale SAF-T pentru companii?

 Mai mult ca sigur vom observa câteva provocări cu care se vor confrunta companiile în legătură cu noile cerințe. Multe dintre ele vor avea probleme în a-și ajusta sistemul informatic pentru a-l alinia la noile reguli impuse de SAF-T. Din experiența noastră, de cele mai multe ori, sursele de date pentru popularea SAF-T provin dintr-o serie de sisteme IT diferite. Acest lucru determină necesitatea creării unui convertor (software IT) care să permită companiei să modifice datele din sistemele sursă în cele necesare. Adică în format de fișier xml.

Conform informațiilor anunțate de reprezentanții ANAF și informărilor presei „în perioada ianuarie-februarie, vor avea loc consultări între Ministerul Finanţelor, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, reprezentanţi ai mediului de afaceri, dezvoltatorii de software de contabilitate şi CECCAR, pentru asigurarea unei înţelegeri comune a modului de implementare a sistemului. De asemenea, consultările vor viza şi analiza elementelor critice ale sistemului: capabilităţile SAF-T, impactul schimbărilor asupra sistemelor interne ale companiilor, fluxul procesului de control fiscal, standardul SAF-T, tipul de date etc“.

Astfel, termenul de raportare a fişierului SAF-T de către companii a fost definit având la bază analizele efectuate în cadrul consultărilor, experienţa altor administraţii fiscale europene, dar şi posibilităţile reale de ajustare a sistemelor informatice de către companii.

Într-un ghid recent (iulie 2021) publicat de ANAF este prezentat un calendar de depunere a declarației informative D406. Raportarea se va face lunar sau trimestrial astfel:

  • marii contribuabili, de la 1 ianuarie 2022;
  • contribuabilii mijlocii tot de anul viitor, însă data este la acest moment incertă;
  • micii contribuabili, din 2023.

Va exista inclusiv o perioadă de grație de 3 luni pentru prima raportare dat fiind faptul că vorbim de un mecanism nou.

De asemenea, în ghid se menționează că “nedepunerea la termenele prevăzute de lege a Fișierului SAF-T sau depunerea incorectă/incompletă, constatată de ANAF, va atrage contravenții, în conformitate cu prevederile art. 337 alin. 1 – Contravenții în cazul declarațiilor recapitulative (care va fi aplicat și Fișierului Standard de Control Fiscal) din Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală”. Vorbim, mai exact, de amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei.

Ce trebuie să stiți de pe acum pentru pregătirea implementării?

Se dorește că cerința de a furniza date financiare în formatul SAF-T să cuprindă, la început, doar marii contributori urmând a se extinde către toate companiile cu obligația de a păstra informațiile de contabilitate în format electronic.

De asemenea, firmele – indiferent de mărimea lor – se vor putea înscrie într-un proiect pilot de testare voluntară imediat ce formularul o să apară pe site-ul Anaf.

Conform reprezentanților PWC, firmele vor trebui să completeze 800 de tipuri de date. Majoritatea lor se regăsesc deja la nivelul ERP-ului utilizat de contribuabili.

Condiții prealabile:

Întreprinderile trebuie să dispună de un sistem electronic pentru a declara dosarul contabil SAF-T către ANAF.

Platforma deținută ar trebui să permită generarea și trimiterea automată de documente fiscale electronice în formatul solicitat de autoritatea fiscală. Mesajele sunt integrate cu ERP și stocate conform legii. Fișierul SAFT-PT trebuie criptat înainte de livrare.

Cum vă poate abas România ajuta?

La abas Romania, obiectivul nostru principal este să fim partenerul principal al firmelor din industrie ajutându-ne clienții să rămână competitivi și conformi în această nouă lume digitală. Acoperim cele 2 straturi principale pentru raportarea fiscală digitală și conformitatea cu noile reglementări (extragerea de date, maparea și procesarea datelor).

Suport pentru o relație pe termen lung:

–        Training și implementare schimbări legislative;

–        Suport tehnic;

–       Mentananță și actualizări regulate;

–       Informări sistematice referitoare la schimbări care v-ar putea impacta compania.

 

Share on Facebook

UA-120640885-1 Suna Acum